onsdag 28 mars 2012

Vecka 13: Party Rocking

JOHAN SÄGER
Tjenare
Musik som spelas på fest är dagens tema.
Vi ska ta upp båda nya låtar och gamla klassiker för att försöka nå den ultimata partylistan för er skull/fest.

Kom ihåg: Livet är en fest.

Året var 2011 och jag hade tröttnat på att alltid önska gamla Joy Division låtar som den underbara Disorder. Så jag började leta efter lite ny musik och fastnade för musikstilen med det underbara namnet dödselectro. Istället för att grotta ner mig i vissa artister och så vidare tänkte jag bara köra 3 snabba låttips som ger mig gåshud på dansgolvet. 


Ingen förklaring behövs
Förra sommaren då jag och Richard var på den tyska electrofestivalen Melt! så satt vi på läktaren och var helt trötta när den här låten fick oss att vakna till ordentligt. Just då så fanns det ingen bättre låt än just Papillon av Editors

Festivalminnen till all sin ära, det är ändå gamla synth-klassiker som alltid får mig att börja dansa. Till dessa hör framförallt brittiska The Human League som Richard fick mig att öppna ögonen för. Deras låt Empire State Human är en bra gammal synth-låt och även väldigt rolig då den handlar om en pojke som vill bli så lång som möjligt, i låten sjunger sångaren Philip Oakey att han vill vara "tall" 60 ggr under de första 3 minuterna. 
 Till skivomslaget till singeln Empire state Human är det Philip Oakeys far som är på bilden

Mitt sista tips är bara en skön låt som blir glad av. Nämligen The bike song av Mark Ronson & The Business Intl.
Tack för mig. Nu över till min kollega Richard som ska ta upp lite mer skön musik.

RICHARD SÄGER
Tack Johan.
Hej på er! Idag ska vi lista bra partymusik. Inga konstigheter.

När jag pluggade på Ölands Folkhögskola var det ett gäng låtar som rullade ganska konstant på fester, en av dem hade jag aldrig hört innan men blev en låt jag kom att älska, som på något sätt indoktrinerades in i hela skolan. Alla var helt galna i låten efter några veckor, och jag tror de flesta liksom jag inte hade hört den innan. Så, en fet trumvirvel för.... Tant Strul med låten Den knivskurne !
Den finns inte på spotify men givetvis på Youtube, njut av låten (som dock är i lite halvkass kvalitét) – här: 


Tant Strul har även gjort andra bra låtar men ingen förknippar jag med party lika mycket som Den Knivskurne. Jag tror att det här är en låt som folk kan dansa till även första gången de hör den, och det är kanske det som definierar en bra partylåt.
Andra låtar som uppfyller detta ganska svåra kriterium är The Promise av When In Rome och Always on my mind av Pet Shop Boys.
Pet Shop Boys poserar på bild

Något annat som jag tycker definierar en bra partylåt är att den i princip är omöjlig att lyssna på förutom på fest. Som t.ex Deceptacon av Le Tigre. Det finns säkert folk som lyssnar på den utan att det finns en enda tillstymmelse till fest i luften, men jag skulle ha svårt att bara dra på den när jag typ tvättar fönstren. Ta förresten några minuter och kolla på den sköna musikvideon om ni inte sett den innan.
Snyggaste omslaget
När man är på fest känns det som om man ska försöka släppa lite på sin musikelitism, om man nu har någon. Bland det sämsta man kan göra är förmodligen att spela något obskyrt som ingen annan än man själv har hört. Dock får det ju inte slå över åt andra hållet heller, om någon typ spelar den här skiten är det okej att stänga av tycker jag. Men det ska vara något som många kan känna igen tycker jag – typ Dancing Queen med Abba. Eller Let's go crazy med Prince.


Något som funkar i alla led är ju också våran egen Håkan Hellström, med t.ex. Ramlar från första skivan. Jag har svårt att se en fest där det inte fungerar.
Håkan i sjömansdräkt

Om ni inte sysslar med spotify (som förresten verkligen kan döda en fest om alla ska stå och spela exakt vad de vill) utan kör mera oldschool kan jag rekommendera skivan Super Animal Brothers III från 2009, gjord av blipblip-techno-duon Ear Pwr. Jag kom över den för ett pund i den eminenta skivbutiken Mono här i stan, och köpte den endast för att den var så billig och för att jag gillade omslaget. Men den visade sig vara fest från början till slut.
Ear Pwr, fest från början till slut

Med tiden blir det efterfest. Då ska man också vara redo att kunna spela något bra (nu känns det som om jag skriver någon tutorial för att fixa en bra fest, det är inte meningen egentligen). Även om Per Gessle förmodligen är det värsta som hänt musiksverige någonsin så är ändå låten När alla vännerna gått hem den ultimata efterfestlåten. Den har ju verkligen efterfest stämplad i pannan!

Ha det nu kul på festen och testa gärna dessa tips! Allt gott, vi ses om en vecka med mer onsdagsmusik.

Titta in våran feta spotifylistan den här veckan---------->>>>>> Onsdagsmusik v 13 
Veckans Fråga: Vilken låt queue:ar du på festen?

Stay Tuned
Wednesday is just a week away



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar